سنگ ‌درمانی در بریتانیای کبیر مدرن و ظهور طب سی ای ام (طب جایگزین - مکمل)

شروع سنگ ‌درمانی در بریتانیای کبیر مدرن و طب سی ای ام (طب جایگزین – مکمل) یکی از اولین قدم های بازگشت مجدد این شیوه درمانی در سرزمین های غربی است. به همین دلیل برای پی بردن به ریشه ورود دوباره این شیوه درمانی در بین درمانگران، بررسی رشد دوباره آن در بریتانیای کبیر بسیار مهم است. در ادامه به بررسی شروع دوباره سنگ درمانی در بریتانیای کبیر مدرن پرداخته ایم. حتما مطالعه نمایید.

یکی از منابع ارزشمندی که در مورد فعالیت‌های سنگ ‌درمانی در بریتانیای کبیر مدرن می‌توان به آن مراجعه کرد کتاب «مطالعه مردم‌شناختی درمانگران حوزه سنگ‌درمانی و شفای معنوی در انگلستان شمالی » (۲۰۰۶) نوشته استوارات مک‌کلین است. او در تحقیقات خود در مورد شروع دوباره فعالیت‌های طب جایگزین در سرزمین‌های غرب مطالعه کرد.

مک‌کلین در جوانی از سنگ‌درمانی استفاده می‌کرد و قصد داشت از تجربه خود در سنگ‌درمانی برای دریافت مدرک دکترای خود استفاده کند. مک‌کلین مدرک phd خود را از دانشکده جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی اجتماعی در دانشگاه هال دریافت کرد. او معتقد است که در دوران مدرن مسائل اجتماعی بسیاری وجود دارد که مردم را به سوی طب جایگزین هدایت می‌کند.

به نظر او افرادی که از فناوری تکنیک‌های شفای معنوی استفاده می‌کنند نیاز دارند در مورد دلیل استفاده از این روش‌ها در کنار روش‌های پزشکی توضیحات بیشتری دریافت کنند. مک‌کلین تحقیق یک‌ ساله خود را در مرکز انرژی درمانی وایتال در گرانبایِ انگلستان دنبال کرد. این مرکز در یک منطقه روستایی واقع شده بود که سطح بیکاری در آن خیلی بالا بود. او در این مؤسسه در مورد روابط میان شفای معنوی و بیوپزشکی مطالعه کرد و داستان‌های مربوط به بنیان‌گذاران این مرکز درمانی را نیز بررسی کرد.

مطلب مرتبط: تاریخچه سنگ درمانی در پاگان‌ های اروپا و بریتانیا

یکی از دلایل گسترش طب معنوی در سال‌های اخیر شکست بیوپزشکی در درمان بیماران بخصوص در زمان گسترش ایدز در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ است. در این دوران روش‌های سنتی طب معنوی در اروپای غربی، کانادا، و آمریکا مورد توجه قرار گرفت. سنگ‌درمانی در آمریکا درست مانند بیوپزشکی مورد استقبال عموم قرار گرفت.

درمانگران و جامعه‌شناسان از عبارت طب مکمل و نه طب جایگزین استفاده می‌کردند و امیدوار بودند که دولت این روش درمانی را به عنوان یک روش قانونی و موجه از طب به شمار بیاورد. مک‌کلین این روش‌های درمانی را سی ای ام (طب جایگزین-مکمل) می‌نامد.

از آنجایی که علم یکروند فرهنگی نسبتاً جدید در غرب است بقا و ماندگاری بیوپزشکی بیشتر است.

با وجودی ‌که طب سی ای ام در سراسر جهان محبوبیت بیشتری دارد اثربخشی بیوپزشکی به عنوان یک روش درمانی بیشتر است. علی‌رغم این تفاوت‌ها اغلب مردم هنوز به درمانگران مراجعه می‌کنند و به شفای معنوی فکر می کنند. برخی به دنبال راهکارهای متفاوتی برای درمان خود هستند. این افراد امروزه به راحتی می‌توانند با کمک اینترنت به اطلاعات موردنظر خود دست پیدا کنند. بسیاری از آنها تصمیم می‌گیرند همزمان از روش‌های بیوپزشکی و طب معنوی استفاده کنند.

معمولاً سنگ‌درمانی مختص افرادی است که از نظر مالی در وضعیت مناسبی هستند می‌توانند برای سنگ‌هایی که کیفیت خوبی دارد هزینه کنند. فعالان طب سی ای ام در تلاشند که میزان مهارت و تخصص خود را در این رشته افزایش دهند و در عین حال هزینه‌های آن را کاهش دهند. طوری که برای تمام مراجعین مقرون به صرفه باشد و بتوانند از آن استفاده کنند. امروزه تکنیک‌هایی مانند رفلکسولوژی و کایروپرکتیک در تمام جهان به کار گرفته می‌شود و مراجعین آنها را قبول دارند (مک‌کلین،۲۰۰۶).

خواندنی: آشنایی با «دنیس ویلچون براون» پژوهشگر در زمینه طب تکمیلی

به اعتقاد مک‌کلین در جوامع غربی از اواسط قرن‌ نوزدهم تا اواخر آن چه از نظر اجتماعی و اقتصادی، و چه از نظر ایدئولوژیک بیوپزشکی برسایر روش‌های درمانی برتری داشت. در واقع بیوپزشکی دیدگاهی است که به هیچ وجه به فردیت مراجعین خود توجهی نمی‌کند. از سال ۱۹۸۰ افراد در مقابل سلامت خود مسئولیت‌ بیشتری به عهده گرفتند. بنابراین آنها خود شروع به تحقیق کردند و در نهایت به طب سی‌ ای ام رسیدند.

منبع پیدایش سنگ درمانی

مک‌کلین در ۱۲ ماهی که در مرکز درمانی گرنبای اقامت داشت با مالک آن که خانمی به نام ترزا بود گفتگوهای زیادی داشت. ترزا همواره روی فردیت بیماران تأکید می‌کرد و از سایر کارمندان مرکز می‌خواست که در عین تمرکز روی فردیت مراجعین به ساختار‌های سنتی هم متعهد باشند. معمولاً دغدغه اصلی درمانگران این است که توانایی‌های خود را در عمل نشان بدهند.

آنها در مقابل بیمارانی هستند که به طب فردیت زدایی شده و معنویت‌زدایی شده بیشتر عادت دارند. بنابراین طب جایگزین- مکمل را چنان به مراجعین خود نشان می‌دهند که آنها احساس کنند خدمات پزشکی واقعی دریافت می‌کنند و در معرض حقه‌بازی و کلاهبرداری نیستند. معمولاً درمانگران در هنگام فعالیت روی مجموعه‌ای از باورها و ساختارها تکیه می‌کنند. بیشتر ساختارها و واژه‌ها از یک یا چند سنت مذهبی نشأت می‌گیرد.

انتخاب بهترین سنگ و پاکسازی آن

برخی از درمانگران طب جایگزین – مکمل در روند درمانی خود روی اصول، سمبل‌ها، و واژگان علمی تأکید می‌کنند. وقتی پای سنگ‌درمانی به میان می‌آید درمانگران ابتدا تصمیم‌ میگیرند که کدام سنگ‌ها مفیدتر است. سپس با تکیه بر بینش خود تصمیم می‌گیرند که چه سنگی برای مشتری آنها بهترین انتخاب خواهد بود.

درمانگران باید در این زمینه تخصص کافی داشته باشند تا بتوانند تشخیص بدهند که سنگ‌های خاصی بهتر از بقیه پاسخگوی نیاز آنهاست. پس از خرید سنگ موردنظر معمولاً با نمک دریا آن را تمیز می‌کنند تا ناخالصی‌های آن را بزدایند. یک روش دیگر هم برای پاکسازی سنگ‌ها وجود دارد. در این روش سنگ را در آب چاری سرد فرو می‌کنند و سپس آن را در نور آفتاب قرار می‌دهند تا دوباره شارژ شود.

معمولاً طب جایگزین – مکمل سعی می‌کند برای مشتریان خود جذاب باشد، ارزشمندی و صحت خود را نشان بدهد، و سبک شخصی افراد را تشخیص بدهد. اگر از دیدگاه «عصر جدید» نگاه کنیم به نظر می‌رسد که در دنیای سنگ‌درمانی هیچ «قانون» مشخصی وجود ندارد. بی‌اعتمادی به علم پزشکی و تمایل به وجود فردیت و معنویت در روش‌های درمانی در بریتانیای کبیر و سایر کشورهای غرب موجب شد که طب جایگزین-مکمل طرفدار پیدا کند و فرهنگ آن در میان مردم رواج پیدا کند.

مک‌کلین در تخقیق خود تلاش می‌کند تا هنر طب جایگزین-مکمل را قابل فهم کند و آن را به عنوان یک روش درمانی بهنجار و قانونی معرفی کند. او در پژوهش مردم شناختی خود با توصیف زندگی روزمره درمانگران و روش‌های درمانی فردی آنها ما را به دنیای درمان جامع فرا می‌خواند. مک‌کلین دلایل استقبال مردم غرب از سی ای ام را توضیح می‌دهد. تحقیقاتی مانند این اثر مک‌کلین می‌تواند از آن جهت مثمرثمر باشد که درمان جامع را به زندگی روزمره مردم بریتانیای کبیر می‌آورد.