پیشنهاد می کنم: معبد کجاست و مسجد کدام است؟
به عبارت دیگر در عهد وداها تفکر مذهبی در این سرزمین دوران جوانی خود را می پیموده و از این رو است که در این دوران شیوه ی اجرای مناسک مذهبی و مراسم قربانی، اصل و پایه ی دین تلقی می شده و در مقابل، به تفکر عمیق در مورد مبانی خلقت بهای چندانی داده نمی شده است. اغلب خدایان هند در عهد ودایی و قدرتمندترین شان به نحوی از انحاء با قوای شاخص طبيعت، همچون خورشید، ماه ، رعد، آتش و… مربوط میشده اند.در وداها اشاره ی جدی به خدای واحد و نیروی مطلق کائنات (Brahman) نشده، ولی مفسرین براهمن را ذات وداها و جوهر سرودهای آن میدانند. البته این نوع تفسیر نیز از افکار متأخر اوپانیشادی نشأت گرفته، والآ باور اخیر در جهان بینی و کیهان شناسی ودایی نقش چندانی ندارد. تصور خدای واحد و ایده ی براهمن در عهد ودایی همچنان انتزاعی باقیماند و بعدها در اوپانیشادها و توحیدگرایی فلسفه ی ودانتا مورد تأکید قرار گرفت.در تعالیم ریگودا در مورد خدایان، بیشتر به اشتراک قدرت میان دو یا چند خدا (معبود) برمیخوریم و معمولا هر خدا به مدح و ثنای خدای دیگر می پردازد. عظمت، قدرت، معرفت و حقیقت، از صفات عمومی خدایان هند در عهد ودایی و ریگوداست.مکاتب مهم مرتبط با خدایان هند در عهد ودایی
محققین مختلفی در تقسیم بندی خدایان هند در عهد ودایی کوشش نموده اند و مکاتب گوناگونی از این رهگذر گام به عرصه ی وجود نهاده. در این میان اشاره به دو مکتب ضروری است:- مکتب ماکس مولر Max Muler: ماکس مولر معتقد است که اساس مذاهب هندو – اروپایی پرستش طبیعت بوده و نوع اعتقادات آن دوران، آینه ی صادقی است که معتقدات دینی ابتدایی انسان اولیه را به نمایش می گذارد. در این مکتب، اساطیر محلی و زبانهای قومی نقش اساسی ایفا نمی کنند.
- مکتب ژرژ دو مزيل George de Mezil: در این مکتب به زبانهای اقوام اعتنای خاصی شده و اعتقاد بر این است که در هر تمدن و مذهبی، کتب مقدسه و اساطیری خاص وجود دارد. حال اگر اقوام هندواروپایی زبان مشترکی داشته اند، لذا میبایست اشتراک میان اعتقادات شان هم موجود بوده باشد. دومزیل از همین طریق یافته های ارزنده ای را در خصوص اشتراک اعتقادات ایران باستان، هند باستان و دیگر اقوام هندواروپایی ارائه نمود.
دسته بندی خدایان ودایی
با توجه به این نکات و بر اساس کیهان شناسی ودایی که عالم را به سه اقلیم «آسمان»، « فضای میانه» (جو میان زمین و آسمان) و «زمین» تقسیم نموده است، خدایان هند در عهد ودایی را نیز، علیرغم تردد گاه و بیگاه در اقلیم مجاور، می توان به سه دسته زیر تقسیم نمود:- الف) خدایان آسمانی
- ب) خدایان جوی
- ج) خدایان زمینی
اگر این مطلب را دوست داشتید، با امتیاز دادن به آن از ما حمایت کنید.
[کل: 2 میانگین: 3]